Prilikom nabavke porodičnog putničkog vozila kupci se najčešće premišljaju između karavana, mini-vana i SUV/krosovera.

Prilikom nabavke porodičnog putničkog vozila kupci se najčešće premišljaju između karavana, mini-vana i SUV/krosovera. Sajt Polovni automobil i pokušao je da razreši dilemu koji je tip vozila najbolji porodični automobil.

Mnogi su ubeđeni da SUV modeli predstavljaju najbolji izbor kada su u pitanju porodični automobili. Imaju zadnji kraj kao karavan, što podrazumeva mnogo mesta, veliki su, visoki i teški, pa su veoma bezbedni. Tu su i veliki točkovi i udaljenost od tla, te se njima lako penje na ivičnjake... 

Drugi smatraju da je iole veći karavan sasvim dovoljan za potrebe prosečne porodice. Treći opet misle da su mini-van vozila najbolji izbor – uostalom, kod njihovog konstruisanja se uzimaju u obzir upravo porodične potrebe. 

Pogledajmo argumente, pa da proglasimo pobednika. 

Kao i kod svakog drugog izbora za "najboljeg", neophodno je definisati uopštene kriterijume na osnovu kojih proglašavamo pobednika. U ovom slučaju, to bi bili, na primer: 

- Broj mesta za sedenje: nekome je dovoljno 5, nekome treba 7 
- Veličina prtljažnika 
- Odnos cene i kvaliteta (starost, očuvanost, oprema...) 
- Performanse (veći i teži automobil traži snažniji motor da bi mogla da se obavljaju bezbedna preticanja) 
- Potrošnja goriva 
- Veličina vozila - teoretski, veći automobil trebalo bi da donese više prostora u kabini i prtljažniku, ali to ne mora uvek da bude slučaj. Pritom, manje vozilo je lakše "ugurati" na manje parking mesto.

Predrasude po pitanju dužine

Kada čuju za karavan, SUV ili mini-van, mnogi ljudi u Srbiji odmah pomisle: Šta će mi toliki auto? 

Međutim, karavani su često iste dužine ili neznatno duži u odnosu na sedan (limuzinsku) verziju, a prosečni mini-vanovi i SUV vozila su neretko u stvari kraći od najpopularnijih limuzina. 

Pritom treba imati u vidu o kojem modelu i kojoj klasi je uopšte reč - da li je to Škoda Fabia karavan, Renault Laguna karavan ili Audi A6 karavan. Ako je reč o karavan verziji malog/kompaktnog hečbeka, biće osetno duži. 

Na primer, Golf V je dugačak 4,2 metra. Opel Zafira prve generacije (1999-2005.) dugačka je 4,32 metra. BMW Serije 3 karavan 5. generacije (E90) dugačak je 4,52 metra, a VW Passat B6 4,77 metara. 

Dakle, nema pravila, to što su mini-van i SUV vozila visoka i deluju kabasto, ne znači da ih je teže voziti ili parkirati - naprotiv, često je lakše zbog više pozicije sedenja.

Koliko je karavan funkcionalniji od limuzine?

Ako poredimo klasičnu limuzinu sa potpuno odvojenim prtljažnim prostorom, karavan je neuporedivo funkcionalniji po pitanju prevoza kabastog tereta ili dugačkih predmeta. 

Međutim, poseban problem kod nekih karavana je to što je proizvođač odlučio da stavi formu ispred funkcije, tj. žrtvovao je zapreminu prtljažnika, veličinu otvora prtljažnika i visinu tovarnog praga zbog atraktivnijeg izgleda zadnjeg dela, vrste oslanjanja koje zauzima više prostora i "krade" prostor prtljažnika. 

Stoga ne uzimajte svaki karavan zdravo za gotovo, pošto lako možete da se prevarite u proceni. Ne vodite se slepo ni fabričkim podacima o zapremini prtljažnika, pošto oni na papiru mogu da deluju impresivno, dok ih je u praksi malo teže potpuno iskoristiti.

Šta nudi mini-van?

Skoro svaki mini-van u odnosu na svoju dužinu i širinu nudi obilje prostora u kabini i prtljažniku, a tajna je u tome što "ide" u visinu. 

Mnogi modeli mogu da imaju sedam sedišta, široke mogućnosti uređenja enterijera u smislu preklapanja ili potpunog vađenja pojedinih sedišta, mnoštvo korisnih pregrada, uključujući i one u podu ili ispod prednjih sedišta...

Upotrebljivost trećeg reda sedišta

Dodatna dva sedišta u prtljažniku - to zvuči sjajno. Možete u relativno kompaktnom automobilu da vozite sedam putnika. 

Međutim, često u praksi situacija nije baš tako sjajna, pošto može da se desi da na tim sedištima bukvalno ima mesta samo za manju decu. 

Zato ne verujte isključivo podacima na papiru ili testovima u časopisima, već pogledajte auto uživo i uverite se u upotrebljivost dodatna dva sedišta u realnim uslovima. 

Inače, treći red sedišta mogu da imaju i mini-vanovi i SUV/krosoveri i karavani, pri čemu dužina samog vozila ne mora da govori ništa o tome koliko će prostora biti u trećem redu.

Šta je to SUV, a šta je krosover?

Klasifikacija automobila prema vrsti karoserije može da bude veoma komplikovana, pa ćemo se potruditi da ovo maksimalno pojednostavimo, kršeći pritom razna "pravila", naročito zato što postoji i više suprotstavljenih mišljenja. 

I sami proizvođači dodatno komplikuju situaciju praveći mini-van koji liči na SUV, karavan sa pogonom na sva 4 točka, par centimetara većim "klirensom" (odstojanje od tla) i uz malo "šminke" kako bi delovao robusnije, pozerski hečbek oblikovan kao "džipčić" sa nešto većim klirensom, velikim točkovima sa niskoprofilnim gumama i pogonom na prednje točkove... 

Nazovimo sva takva vozila krosoverima i stavićemo ih u isti koš sa SUV modelima. 

SUV je vozilo koje liči na terenca, namenjeno je svakodnevnoj vožnji, može a i ne mora da ima pogon na sva 4 točka, blokade diferencijala, reduktor, nešto veći klirens... 

Uglavnom, danas na tržištu ima toliko modela koje nazivaju SUV vozilima ili krosoverima, kao i nekih potkategorija da je bespredmetno da uopšte diskutujemo koji model gde pripada. 

Stoga ovde svrstavamo sva vozila koja ostavljaju utisak da se dobro snalaze i van asfalta, kao što su, recimo: Nissan Juke, Audi Q7, Q5, Q3, BMW X5, X3, X6, Dacia Duster, Mercedes ML, GL, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai ix35, Opel Antara, Škoda Yeti…(u ovom slučaju govorimo o polovnjacima).

Koje su njihove prednosti?

Kupujem SUV zato što je bezbedniji, svuda može da prođe i u njemu ima mnogo prostora – ovo su uobičajeni argumenti, mada su kupci često u zabludi. 

To što je visok i težak pomaže kod direktnog sudara sa drugim vozilom, ali odmaže kod eventualnog manevra da bi se sam sudar izbegao. 

Naime, u normalnim uslovima upravo te dve stavke predstavljaju manu, zato što zbog njih auto ima predispoziciju da se lošije ponaša u krivinama i pri oštrim manevrima, što naravno može da se "sredi" sofisticiranim oslanjanjem, gumama nižeg profila, elektronskim bezbednosnim sistemima, itd, uz koje ide i viša cena samog automobila. 

Pogon na sva 4 točka nije svemoguć – postoje različiti tipovi, tako da nećemo da ulazimo u detalje, ali čak ni najbolji ne može mnogo da uradi sa lošim ili neodgovarajućim gumama. 

Što se tiče prostora u kabini, kupci često očekuju mnogo više nego što dobiju, mada ni tu nema nikakvih pravila – može da bude prostrano, a može da bude i skučeno... 

Kod prtljažnika je slična stvar – u odnosu na karavane i mini-van vozila slične dužine, SUV/krosoveri često nude manje prostora.