Poslednji Mohikanac

Nakon kupovine od strane grupacije PSA, nova Insignia je sigurno poslednji «originalni» Opel. Tim bolje, reći će neko!

Prošla godina ostaće zabeležena u analima Opela. Osim što je iz ruku General Motorsa brend prešao u vlasništvo grupacije PSA, ovaj do juče nemačko/američki proizvođač lansirao je prošle godine rekordnih 7 medela!

Opel tako okreće potpuno novi list u svojoj istoriji, što se dobrim delom odnosi i na Insigniju, koje se sada naziva Grand Sport, odnosno Sports Tourer, kada se radi o karavan izvedbi.

Obe karoserije direktno su inspirisane konceptom Monza, predstavljenim na Salonu automobila u Frankfurtu 2013 , sa tim da je sličnost znatno izraženija kod karavana. Njegova padajuća linija krova, uokvirena je hromiranom lajsnom, koja se proteže sve do zadnje svetlosne grupe. Veoma orginalno i elegantno rešenje, kao uostalom i globalne forme ovog velikog karavana. Želja Opela za jednim statusnim vozilom više je nego očigledna, te iako brend i dalje vapi za boljim imidžom, mora se priznati da su dizajneri odlično uradili svoj deo posla.

Prednji deo je skladno razvučen, sa malom čeonom površinom i uokviren je full LED svetlima

Poziciona svetla su ujedno i u funkciji pokazivača pravca, kada se ovaj aktivira, iz bele boje prelaze u žutu. Atraktivno, nema šta!

Profil je ipak najimpresivniji. Nova Insignija karavan je niža za 3 cm, sa veoma zakošenim vetrobranskim i zadnjim staklom, te snažno potseća na kupe, odnosno "Shooting Break", kako li se već nazivaju karavani ovakvog stila. Posebno ukoliko se radi o završnom nivou OPC Line (vožena), sa "suknjicom" na pragovima, ogromnim točkovima od 20 cola i duplom izduvnom granom, koja, iako lažna, prija oku!

E sad, da li je baš bilo neophodno izdužiti Insigniu Sports Tourer na čitavih 5 m, ostaje sa raspravu, činjenica je da je ovako rekorder u segmentu, pa i izvan njega (BMW Serije 5 Touring ima 4,94 m).

Insignia karavan je duža za 9 cm od limuzine, odnosno 13 cm od konkurentskog Renaulta Talisman Estate i čak 15 cm od Škode Superb Combi

Sa ovako impresivnim spoljašnjim dimenzijama za očekivati je i izdašan unutrašnji prostor, uz obilje praktičnih rešenja, što je samo donekle ostvareno. Jeste da je nova Insignija superiornija od predhodne (proizvođač navodi 2,5 do 3 cm više za kolena i glave putnika pozadi), ali maločas navedeni Superb i dalje je referenca komfora u segmentu.

Crno je u modi
Ukoliko ne želite da pogrešite u izboru boja, opredelite se za crnu! Konstatacija koja se odnosi posebno na žensku garderobu, bilo leti ili zimi, crna je bila i ostala simbol klasike i elegancije. Na stranu "modni" trendovi po muslimanskim četvrtima u okolini Pariza, gde su sve više zastupljene burka hidžab i nikab, prave francuskinje jednostavno ne mogu bez tamnih odevih predmeta. Slično je i u auto industriji, posebno u ozbiljnijim segmentima koji žele da istaknu sportku notu.
 

U našoj Insigni OPC Line vlada tako potpuno crnilo, računajući i unutrašnjost plafona, mada se po želji može dobiti i sa svetlijim ambijentom

Uz obilatu upotrebu kvalitetne kože i makane plastike (na komandnoj tabli prošivena koncem), ne nedostaje joj prestiža, no detaljnijom proverom uverili smo se da te tvrde plastike i dalje ima previše na vidljivim mestima (vrata, centralna konzola, donji deo komandne table...).

Nakon pipkanja i razgledanja uskačem u "sedlo", kao krojeno za mene. Biće da je predhodni vozač bio sličnih dimenzija, jer nisam imao nikave potrebe za produžavanjem sedalnog dela, niti reglažom bočnih oslonaca (električna komanda na samom sedištu). U prvom kontaktu sa Insigniom, pre više meseci, naglasio sam kako je i ovo izvodljivo, kao i brojna druga podešavanja AGR sedišta. Zbogom bolovi u leđima, nema tog vozača, više-manje normalnih dimenzija, koji će se u njemu loše osećati (isključujem internet kolegu Morona)!

Sedišta su ujedno i udobna ali i "pametna" ! U zavisnosti od spoljašnje temperature ili ugrađenih senzora, đavo će ga znati, u hladna zimska jutra automatski se uključi grejač na onom koje je popunjeno. Sa porastom temperature na stražnjici, intezitet grejanja progresivno se smanjuje i na kraju ugasi. Isto tako, nisam pronašao ni jednu ozbiljniju ergonomsku grešku, raspored komandi i njihova pristupačnost su za pohvalu. Jedino su komande na stubu upravljača nešto više pozicionirane od standarada. Pored serijskog ekrana od 8 inča (7 inča kod jeftinijih verzija), osetljivog na dodir, Opelovi inženjeri mudro su postupili kada su ostavili tastere, preko kojih se direktno može aktivirati željena funkcija klimatizacije.

Jednostavnost za pohvalu ! Da bi potpunosti ovladali enterijerom neophodno je svega par minuta privikavanja

Tek za nijansu komlikovanija je instrument tabla, posebno ukoliko se posegne za inteligentnim regulatorom brzine (treba odrediti distancu koju održava sa vozilom ispred), iako krcata instrumentima (voltmetar između ostalih), veoma je pregledna. Nedostaje bolja zasenčenost da bi dobila odličnu ocenu.

Pokazivač brzine je u TFT tehnologiji, ne i ostali. Spomenuću i vrlo praktični "Head up" pokazivač u boji, koji projektuje sve neophodne podatke direktno na vetrobransko staklo (brzina kretanja, autorizovana brzina, obrtomer, satelitska navigacija, radio frekvencija...), direktno preuzet iz famozne Corvette.

U vezi unutrašnjeg prostora pozadi već smo rekli da ga ima u izobilju, posebno za kolena. No to je dovoljno za samo dva putnika pozadi, i ipak ne u meri koju smo očekivali od vozila sa 5 metara dužine. Ovo se odnosi posebno na prostor za glave korpulentnijih putnika.

Zadnja sedišta su udobna, izdubljenja i grejana. A kako je reč o karavanu, logično je da pruža veći utovarni prostor od limuzine, kao i da je lakši za manipulisanje kabastih predmeta.

Utovarni prag je niži, a ukoliko su vam ruke pune, vrata se otvoraju podvlačenjem stopala ispod branika (hidraulična asistencija). Čim se noću vlasnik približi zadnjem delu, svetlosni snop u obliku vozila sa otvorenim petim vratima, projektuje se na put. Visina otvaranja podešava se komandom smeštenom sa leve strane vozača, odmah iznad police u vratima. Sama zapremina prtljažnika je veća za 130 litara nego kod predhodne Insignie karavan, i iznosi 560 litara (kod limuzine 490 lit).

Insignia zaostaje u poređenju sa Škodom Super i VW Passat, koji poseduju respektivnih 660 i 650 litara prtljažnika

Ipak i tako « ograničen » pokazao se praktičnim u svakodnevnoj upotrebi. Povlačenjem ručica u unutrašnjosti prtljažnika nasloni se automatski preklope, čime se dobija potpuno ravna površina od 1.665 litara. Nasloni su podeljen u odnosu 40/20/40, dok se pokrivač podešava na dva načina. Ili automatski sklizne ka unutrašnjosti, kao kod svih karavana (posle ga je teško dohvatiti), ili se zakači na C stub, kada se samo uzdigne.

Dizel po meri
Prvo moje test druženje sa Insignijom obeležio je benzinski 1.5 Turbo/165 KS, uparen sa automatskim šestostepenim menjačem. Ovaj voženi Sports Tourer pokreće dvolitarski dizel od 170 KS, ali u sprezi sa klasičnim šestostepenim ručnim menjačem. Može biti i automatski, ali ovoga puta sa osam prenosa, razvijen od firme Aisin, kao kod novog "gazde" Peugeota. Kad smo već kod agregata, 2.0 CDTI postoji i u verziji od 210 KS, dok slabiji 1.6 CDTI razvija 110 i 136 KS. Benzinska ponuda ograničena je na spomenuti 1.5T od 140 i 165 KS, ukoliko izuzmemo najsnažniji 2.0 Turbo/260 KS AWD.

Vratimo se sada našem dobrom "starom" dizelu, koji vuče korene još iz saradnje sa Fiatom. Ne, nemojte mu to uzeti kao manu, radi se ipak o savremenom bloku, čijih 400 Nm obezbeđuju neophodni elan ovom velikom karavanu. Da, ali pod uslovom da se zavrti na barem 1.500 o/min, ispod je poprilično "šupalj". Nije da se ne može voziti i sa manje obrtaja, ali u tom slučaju ne očekujte nikakav odgovor na gas. Ko može da doplati 2.000 evra za navedeni automatski, neće pogrešiti, između ostalog, dva prenosa više brišu turbo rupu.

Po pitanju perfomansi 2.0 CDTi motor je veoma blizak konkurentskim agregatima od dve litre, ipak pojedini su diskretniji i tiši posebno u fazi ubrzanja

Treba naglasiti i da se nova Insignija najzad oslobodila principijalne mane bivše, pogodili ste, prevelike težine. Karavan je smršao za oko 200 kg, pa iako je dalje ima pozamašnih 1.666 kg, ovakva dijeta se pozitivno odražava na perfomanse, podrazumeva se i na voznu dinamiku ali i na slabiju zvučnu izolaciju kabine, tačnije prtljažnog prostora. Na ovom poslednjem segmentu treba još poprilično poraditi da bi se stiglo do klase kojoj Insignia misli da pripada.

Udobno ogibljenje-neudobni točkovi
Ovoga puta ogibljenje ispod mene nije klasično mehaničko, kao kod 1.5T, već se radi o FlexRide šasiji, sa elektronski kontrolisanim amortizerima.

Predviđena su tri moda njegovog rada, «normal», «sport» i «tour», koji ujedno utiču na odziv na gas i upravljanje.

Tour uspeva da umekša ogibljenje na nivo američkih limuzina, no nerazumno predimenzionirani pneumatici na kraju sve pokvare. Ne pamtim kada sam poslednji put vozio familijarni automobil sa toliko "plitkim" gumama (245/35 R20), čim put nije ravan kao bilijarski sto, eto muke. Na stranu što su i naplatci i gume izuzetno osetljivi (ozbiljno oštečeni na test vozilu, jednim delom i mojom zaslugom), osim što su neudobni, ovakvi valjkovi takođe podižu nivo buke u kabini.

Prijateljski savet, ukoliko ste se namerili na jednu Insigniju, zaboravite na završni nivo OPC Line, totalno neadaptiran gradskoj vožnji.

Spoljašnje dimenzije i veliki prečnik okretanja nikako ne idu u korist gradskoj upotrebljivosti, kao ni ogromni prelazi preko točkova

Kada prednji ili zadnji deo parkiranog vozila točkovima dotakne trotoar, barem pola metra strči preko. Ništa lakše do oštetiti karoseriju, bez obzira na silne senzore i kamere, napred i pozadi.

Mod Sport, kao što mu i samo ime kaže, osetno skrati hod amortizera i ujedno oslabi električnu asistenciju, kada do izražaja dolazi veoma dobra vozna dinamika. Ipak imajmo na umu, Insignija karavan nije predviđena za obaranje brzinskih rekorda, njena prevashodna uloga je udoban i siguran transport putnika, za šta su zaduženi brojni elektronski sistemi. Navešću samo par, već spomenuti inteligentni tempomat i još jedan koji efikasno održava vozilo u svojoj traci. O opremi zaduženoj za komfor putnika ne vredi trošiti reči, uostalom mnogo toga zavisi od završnog nivoa.

Šarolikost cena
Za razliku od francuskog tržišta, u Srbiji je ponuđeno ukupno pet opcija : Insignia, Edition, Dynamic, Innovation i Exclusive, tako da je najbolje pogledati detalje na sajtu proizvođača.

Insignia karavan je skuplja od limuzine za 900 evra i startuje cenom od 23.000 evra

Za završni nivo OPC Line uvek se doplaćuje 1.215 evra, te kada se ova suma doda na najbolje opremljen Exclusive (29.000 evra), plus nekoliko paketa opreme po ukupnoj ceni od 4-5 hiljade evra, eto nas blizu 35.000 evra.

Kome dizel motor nije prioritet, samo podatak da po perfomansama blizak benzinski 1.5 T/165, košta 1.700 evra manje. Potrošnja jeste nešto viša, no ni 2.0 CDTI nije se "ubio "od ekonomičnosti

Prosečna zabeležena potrošnja na testu je iznosila 8,1 litara računajući i pariska saobraćajna malteretiranja sa rasponom između 6 i 11 litara koliko može da popije u gradskoj vožnji.

Dakle, bez obzira za koji se agregat odlučili, nećete pogrešiti, ovaj poslednji autentični Opel svakako je "dobra berba". No iako moderna i atraktivna, Insignija se mora suočiti sa još barem tuce talentovanih konkurenata, često skupljim, ali sa jačom reputacijom i boljim imidžom!