Mesto pod suncem

Nakon kupovine od strane grupacije Renault/Nissan, zimski san za Mitsubishi je završen. Novi kompaktni SUV Eclipse Cross verovatno je poslednji autentični Mitsubishi. Pitam se, da li je to razlog za žaljenje...

Protekla 2017. godina bila je veoma je značajna za Mitsubishi. Osim što je proslavio 100 godina postojanja, integrisao se u alijansu Renault/Nissan, kupovinom akcija u visini od 34 %. Po rečima odgovornih to je dobra vest za ovog relativno malog japanskog proizvođača, pripadnost jednoj od najvećih svetskih grupacija doprineće dinamici proizvodnje i boljem plasmanu na tržištu. No kupovina Mitsubishija još je bolja prilika za Renault i Nissan da se dočepaju vrhunske hibridne tehnologije PHEV, primenjene u Outlanderu. Svi su znači na dobitku, ostaje da se vidi hoće li to biti slučaj i sa kupcima. Jer noviteti su se poslednjih godina proredili.

Mitsubishi je pre svega dobar rad inženjera, znatno manje dizajnera!

Ako ćemo iskreno, ni novi Eclipse ne odustaje od tradicije, njegov samuraj vizuelni stil sumnjam da će pronaći brojne fensi poklonike na Starom kontinentu. Ukoliko je verovati odgovornima, dizajneri su bili inspirisani čuvenim kupeom Eclipse (1,4 miliona primeraka između 1990. i 2012. god), malo poznatim u Evropi. Neka im bude, no ja obrise kupea u ovom Eclipse vidim samo u snažno podsečenom zadnjem delu, sa dvostrukim staklom.

Naime, peta vrata po sredini su "presećena" velikom svetlosnom grupom, nalik na spojler, što će jedni smatrati atraktivnim, a drugi čistim kičem! Stvar ukusa, presudite sami, no činjenica je da sjaji kao božićna jelka kada se pritisne kočnica. Dva bočna i središnje LED svetlo se tada spajaju u jednu celinu, po čitavoj širini vozila. Iako ne u toj meri, izvesnu orginalnost poseduje i prednji deo, ipak ovde je svima jasno da se radi o jednom Mitsubishiju. Sav "zašiljem", sa tradicionalnom hromitanom maskom, te ogromnim i nesvakidašnje dizajniranim svetlima za maglu, Eclipse deluje znatno "egzotičnije" od evropskih predstavnika. Kojih pitate? Verujem da je dovoljno reči kako ima 4,4 m dužine, samim tim jasno vam je da konkurenata ima "ko’ šaše". Moj "asistent" Stephan (prijatelj koji mi pomaže u realizaciji testova i fotografija) doterao mi je jedan Peugeot 3008, tek da povučemo par paralela, kao što je mogao dovesti i Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Jeep Compass, Kiu Sportage, Opel Grandland X, Seat Ateca, Hondu C-HR... A kad smo kod ovog poslednjeg, nešto mi govori da su dizajneri Mitsubishija bili posebno inspirisani njime, s tim da su posao odradili mnogo grublje!

Eclipse spoljašnjost je oštra, bez finih i suptilnih oblina, a sve u želji da se istakne njegov "divlji", avanturistički duh!

Jer osim što slavi stogodišnjicu postojanja, Mitsubishi obeležava i 80 godina od prve 4WD transmisije. Iako je specijalista za pogon na sve točkove, morao se adaptirati modnim trendovima, pa je tako Eclipse koji testiram samo sa prednjom vučom. Spoljašnjim dimenzijama uglavio se između ASX i Outlandera, ali budući su oba na zalasku karijere, a razlike nisu flagrantne, najavljeno je da će zamenik prvog biti manji (ASX), a drugog osetno veći.

Dobro, može bolje

Izvesnu orginalnost spolja, Mitsubishi je želeo i u unutrašnjosti. Komandna tabla je tako u neobičnom obliku slova V. Centralni deo je ispupčen prema putnicima, kao kačket, sa gornjom polovinom rezervisanom za instrumente, odnosno donjom za komande. 

Komande i prekidači su razbacani po unutrašnjosti. Neke, poput one za putni računar, sakrivene su i ispod upravljača

Radi se o mehaničkim tasterima, koje pronalazimo i kod ostalih modela kuće, i koji će posve sigurno funkcionisati i nakon desetak godina eksploatacije. Nedostaje ipak jedan, po meni veoma važan, za jačinu zvuka. Za vozača je na levom paoku upravljača (previše sićušan), dok je na centralnom ekranu numerički. Tek zadnjeg dana test vožnje, posve slučajno, ukapirao sam da se zvuk može podešavati i na tkz "Touchpad" (taktilna pločica kao kod Laptopa), ali sa dva prsta (sa jednim se biraju funkcije)! U Mitsubishiju su izgleda veoma oprezni sa preteranom upotrebom ekrana, ukoliko izuzmemo centralni displej, pre svega namenjen multi medijima. Gotovo je sve po "starinski". Mislim pre svega na velike i pregledne analogne instrumente, retki modni detalj odnosi se na spomenuti Touchpad, sa kojim se biraju funkcije na ekranu, isto tako osetljivom na dodir. U našem slučaju smešten je iza manuelnog menjača, pored kojeg je klasična ručna kočnica. Kada je automatski, ova je električna, te je Touchpad bolje pozicioniran, desno od njega.

Eclipse Cross promoviše dobru staru školu automobilizma, računajući i poziciju za upravljačem

Mitsubishi je na analogne instumente dodao "head up" displej (od drugog završnog nivoa Intense), u vidu parčeta providne plastike, koje po startovanju motora (na "dugme") izađe iz gornjeg dela konzole. Na prvi pogled ručica ručnog menjača mi se učinila preterano dugačkom i uzdignutom. Smeštena je na samo desetak santimetara od upravljača, pa je savršeno na dohvat ruke, nešto kao kod reli automobila. Udobno smešten u široka kožna sedišta, sa električnim komandama i grejačima (serijska oprema za voženi Instyle), opipavam plastiku, evidentno znatno kvalitetniju nego kod manjeg brata ASX. Dobar deo je od mekane, malo i od crne lakire, kao i jeftine sive metalizirane. "Bof", kako to vole da kažu Francuzi (izraz koji označava apatiju, odnosno prosečnost), nije loše ali video sam i bolje kod konkurencije, računajući i gore spomenuti Peugeot 3008.

Praktični aspekt enterijera je za svaku pohvalu, brojne pregrade i boksovi, velike zapremine, olakšavaju svakodnevnicu

Pozadi, tj na zadnjim sedištima, sledi prijatno iznenađenje. Sa samo 4,4 m Eclipse nudi putnicima retko izdašan prostor za kolena (osetno prostraniji od 3008), uz podešavajući nagib naslona. Klupa je podeljena na dve trećine i oba dela su smeštena na klizačima, sa amplitudom pomeranja od dobrih dvadesetak santimetara. U voženom primerku putnici imaju pravo i na parče neba (dupli panoramik krovu sa električnom komandom), kao i grejače na sedištima i duplu USB konekciju. Zapravo Mitsubshi je posvetio posebnu pažnju zimskim uslovima vožnje, pored navedenih grejača sedišta ubacili su ih u pravljač, kao i zadnje i prednje vetrobransko staklo. Sigurno ne bez razloga, zahvaljujući integralnom prenosu Eclipse će sigurno biti često viđen u planinskim predelima. Priču o enetriju završimo prtljažnikom, veoma skromnog kapaciteta. Proizvođač navodi dve zapremine, sa maksimalno odgurnutom klupom od 341 litara, odnosno 448 litara kada se maksimalno približi prednjim sedištima (3008 uvek ima 520 L). Pažnja, u ovakvoj konfiguraciji prostor za noge prolazi kod dece nižeg uzrasta, ne i za odrasle osobe! Razloge za ovako skroman prtjažnik treba tražiti u integralnoj transmisiji, kao i ogromnom bas zvučniku u desnom boku. Sastavni je deo kvalitetnog hi-fi stema Rockford Fosgate, od ukupno 9 zvučnika. Naravno da se zapremina može povećati obaranjem naslona, no ni tada ne prelazi 1.222 litara.

Jedan ali vredan

Za većinu evropskih tržišta Eclipse će biti opremljen sa dva agregata, potpuno novim benzinskim 1.5 MIVEC i nešto kasnije dobro poznatim dizelom od 2.2 litre. Trenutno je dakle u ponudi samo benzinac, u paru sa novim ručnim šestostepenim menjačem ili automatskim. Nama je dopao sa prvim, jeftinijim za 1.000 evra od automatskog CVT, koji je za ovu priliku snabdeven sa 8 virtuelnih prenosa. Tek da se zna, ukoliko je Eclipse sa integralnim pogonom obavezno je u sprezi sa njim, s tim da se, kako bi se izbeglo preterano proklizavanje, poznato kod ovakve vrste menjača, prenosi mogu menjati i ručno, "šapama" pored upravljača. No vratimo se našem agregatu, skromne zapremine ali ubedljivih perfomansi, zahvaljujući vrhunskoj tehnologiji. Sav od aluminijuma, sa duplom bregastom, turbo punjačem, direktnim ubrizgavanje, promenjivom distribucijom ventila..., razvija 163 KS, pri 5.500 o/min. 

Pogonski 1.5 MIVEC agregat je ekstremno diskretan, pokazuje veliku kulturu rada, i sasvim je na nivou očekivanja

Drugo, pokazao se veoma elastičnim, maksimalni obrtni moment od 250 Nm razvija sa nepunih 2.000 obrtaja, dozvoljavaći tako dinamičnu vožnju bez "navlačenja" u obrtaje. Da ne dužim, prijatan motor, podjednako talentovan u nižem i u visokom režimu rada, ali poprilično žedan. Dobro, sa 1.445 kg Eclipse nije u pero lakoj kategoriji (150 kg više od 3008 1.6 THP/165), što evidentno utiče na potrošnju i perfomanse. Prilikom ubrzanja iz mesta pomalo je trom, Mitsubishi navodi 10,3 sekunde, što je paradoksalno za jednu sekundu više nego sa CVT menjačem!? Sve u svemu računajte na nekih 9 litara u proseku, koliko troši i na auto putu, ali ovoga puta zbog loše aerodinamike. Gradska vožnja je relativna stvar, po Parizu je recimo uvek dvocifrena, bez obzira na veoma efikasan Stop&Start sistem. Za one koji se kunu u dizele informacija da se na evropsko tržištu očekuje na jesen, no i pored povišene potrošnje benzinski blok ima svoje prednosti. Njegova mala težina pozitivno se odražava na dinamiku vožnje i upravljanje, koje, iako potpomognuto električnom asistencijom, dobro "opipava" put. A puta se ovaj Mitsubishi ne plaši, bez obzira na samo prednju vuču. Relativno nizak (183 mm), po suvom asfaltu može se voziti veoma temperamentno. Jednim delom na račun udobnosti, jer tvrdo trimovan Eclipse ne upija nepravilnosti puta kao pojedini konkurenti, gde pre svega mislim na više puta spomenuti 3008. Bez obzira da li se radi o 2WD ili 4WD, ogibljenje je identično, napred McPherson a pozadi multi link. Vozilo je inače postavljeno na adaptiranoj platformi Outlandera, sa relativno velikim međuosovinskim rastojanjem od 2,67 m. Naš je bio obuven u gume dimenzija 225/55 R18 (16 cola za prvi završni nivo). Po vlažnom i klizavom asfaltu je druga priča, prilikom snažnih ubrzanja iz mesta prednji točkovi brzo proklize. O snegu i blatu da ni ne pričamo, te se sa pravom možemo zapitati čemu sluze SUV ukoliko nemaju integralnu transmisiju, posebnu ukoliko je ova talentovana kao kod Mitsubishia? U Francuskoj za 4WD treba doplatiti značajnih 2.000 evra, no ukoliko je suditi po kvalitetima koje su pokazali predhodni modeli sa 4x4 pogon, apsolutno vredi investirati. Tek podsećanja radi, sistem S-AWD (Super-All Wheel Control ) konstatno nadgleda svaki točak pojedinačno, te po potrebi dozira i raspoređuje obrtni moment i kočionu silu. Postoje ukupno tri moda (Auto, Snow i Gravel), adaptirana određenim putevima i okolnostima. Voženi 2WD je dakle prevashodno namenjen asfatnim putevima i urbanoj sredini, šteta, jer je prvi dan test vožnje osvanuo sa desetak santimetara snega... Bez da možemo reči nešto negativno u vezi kočnica, treba napomenuti kako su ovde manje perfomantne nego li kod 4WD. Napred su diskovi od 242 mm (270 mm uz integralni pogono), pozadi 260 mm (265 mm), i sa jednim kočionim cilindrom (dva kod 4WD).

U gradskoj vožnji konstatovali smo ograničenu vidljivost, posebno unazad, tako da se prilikom parkiranja mora osloniti na odličan sistem senzora i kamera

Po želji kamera može ostati stalno uključena i u krupnom planu pokazuje desnu stranu vozila. Kroz zadne staklo (bolje rečeno stakla), pogled je podeljen, po kiši ili snegu čisti se samo mala gornja površina, dok se donja začas isprlja. Srećom, spoljašnji retrovizori su ogromni, te se može osloniti i na njih. Po gradu, odnosno tokom "cool" vožnje, često sam znao izabrati mod "Eko", kada se izgubi desetak Nm obrtnog momenta, bez da sam primetio značajniju razliku u potrošnji. Za pred kraj ostaje nam još oprema i cena, nepoznata za naše tržište. Oprema se od tržišta do tržišta ne razlikuje previše, jer poznato je da "mali žuti" ne vole da u "sitna creva" ispunjavaju zahteva evropskih kupaca, posebno kada se vozila proizvode u Japanu

Najeftinija verzija Eclipse Crossa poseduje praktično sve što treba "normalnom" vozaču

Ovo znači da je ona opremljena svim sigurnosnim sistemima, kao i onim zaduženim za udobnost (automatska klima sa dve zone podešavanja, pomična zadnja klupa, startovanje motora i otvaranje vozila bez ključa, kamera pozadi, pomoć za kretanje na uzbrdici, upravljač i rucica menjača obloženi kožom...). Početna cena u Francuskoj iznosi 24.990 evra, dok za voženi primerak, kakav ga vidite na fotografijama (kožna sedišta, električni krov...) treba 32.990 evra. Najskuplja verzija 4WD CVT košta 35.990 evra, s tim da u Francuskoj podleže značajnom "malusu" od 2.610 evra (dopunske takse zbog 159 g/CO2). Nije jeftino, no jeste interesantno. U međuvremenu, zaključiću kako me je Eclipse pozitivno iznenadio. Rekao bih ljubav na drugi pogled, nakon sedam dana za upravljačem gotovo sam zavoleo njegove nesvakidašnje Cupe/Crossover forme, kao i sve ostalo što se skriva ispod ovog egzotičnog japanskog kimona.